– Mariona Cañadas i Pedro Murúa

Lli i fusta de roure. Tècnica: teler manual de
contramarxa. 239 x 240 x 528 cm. Peça
desenvolupada gràcies al suport de la Casa Aymat
Espai de creació.
La instal·lació Ordit d’agost forma part del projecte Mieses, que explora un paisatge concret a través de la construcció del teixit. L’ús de materials i tècniques tèxtils els apropa als processos de transformació
del paisatge, entès com un ésser viu en constant construcció. Viuen l’experiència constructiva a través de la creació d’estructures tèxtils i del muntatge del teler, on el material passa per diverses fases i moviments que formen part del teixit final. Aquesta mirada als moments constructius connecta amb el paisatge, en aquest cas amb la transformació dels camps de cereals de l’illa danesa de Fyn.
Durant la seva estada a Dinamarca, la relació amb els fils i el teler es va veure interpel·lada pel cicle dels cultius: des del creixement fins a la collita, amb el recorregut que fèiem diàriament pels mateixos camins, però sempre diferent. Això els va inspirar a buscar, en l’acció de teixir, els moviments i tensions que evoquessin el ritme i l’experiència dels camps.
Ordit d’agost ens apropa al moment de transformació, quan el paisatge revela línies que accentuen la morfologia ondulada del terreny, evocant la sembra de les llavors i els processos naturals que han modelat la terra. Cada gest de moure els fils i cada acte de teixir connecta amb aquesta experiència i amb el record del paisatge viscut.

Mariona Cañadas i Pedro Murúa
La Mariona i el Pedro es van conèixer estudiant Art Tèxtil a l’Escola Massana i des de llavors treballen juntes com a col·lectiu en les arts visuals contemporànies. El Pedro també va estudiar Tècniques Escultòriques i la
Mariona és graduada en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona.
El 2019 van passar una temporada a Dinamarca, aprofundint en tècniques de telers manuals i en la transformació del lli al Hørvævsmuseet, experiència que va donar origen al seu primer projecte col·lectiu, Mieses, exposat al Museu Tèxtil de Terrassa el 2022 i desenvolupat amb el suport de la Casa Aymat, on van ser artistes residents del 2022 al 2024.
La majoria dels seus projectes recents s’han desenvolupat en residències artístiques, com la residència Ondo Bizi amb Mutur Beltz, Eusakdi (2021); el projecte In-ruins a Síbaris, Itàlia (2023); la participació en el festival Una
Boccata d’Arte a Paluzza, Itàlia (2024), i l’estada al Gyldne Gås, on van desenvolupar el projecte Høste trenden, Dinamarca (2025). També han participat en festivals de land art i instal·lacions efímeres com Hilari(um) i
Nous Pall ers (2022), i en el Festival Saó amb la instal·lació Desdibuixant el temps (2024).

El seu treball ha estat present en exposicions i mostres col·lectives com El temps és transparent aquí, comissariada per Jule kurbjeweit, a l’espai Mono Lisboa (2025); Dove non sono mai stato, là sono, a la Fondazione
Elpis a Milà (2025); la XII Biennal d’Art de Girona (2025); la Biennal de Tarragona (2023); Mare Terra al Festival Embarrat (2023); Tejidos y no tejidos a Madrid (2023), entre d’altres.
.
IG: @canadasmurua @marionacanadas @muruapedro
Web: https://canadasmurua.com/
Obra seleccionada: ORDIT D’AGOST